Наш сайт https://afzs.sumy.ua/ на своїх сторінках у розділах порушує різноманітні теми щодо вирощування фермерами СУМЩИНИ, в тому числі й членами ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ» (голова ОЛЕГ БОНДАРЕНКО), сільськогосподарських культур, про їхні досягнення, а також – про проблеми та виклики…
Сьогодні ми поспілкуємося з нашими читачами про реформування земельного законодавства: захист прав власників і користувачів землі…
Реформування земельного законодавства – це процес змін у нормативно-правовій базі, що регулює земельні відносини. Воно має на меті забезпечення ефективного, справедливого та сталого використання земельних ресурсів, зокрема, для розвитку економіки, підвищення соціальної справедливості та захисту довкілля.
Основні напрями реформування земельного законодавства включають:
Децентралізація управління землями
Передача повноважень з розпорядження земельними ділянками органам місцевого самоврядування.
Створення механізмів контролю та прозорості при передачі прав на землю.
Сприяння розвитку об’єднаних територіальних громад (ОТГ) через земельні ресурси.
Запровадження ринку землі
Скасування мораторію на продаж сільськогосподарських земель.
Розробка законодавчих актів, що регулюють купівлю-продаж, оренду, заставу та інші операції із землею.
Захист прав власників земельних паїв і орендарів.
Цифровізація земельних ресурсів
Розвиток Державного земельного кадастру.
Інтеграція земельного кадастру з іншими реєстрами (наприклад, Реєстром нерухомого майна).
Забезпечення відкритості даних про земельні ділянки для громадян і бізнесу.
Боротьба з корупцією
Запровадження прозорих механізмів виділення земельних ділянок.
Використання електронних аукціонів для продажу та оренди земель.
Підвищення відповідальності за незаконні дії з земельними ресурсами.
Раціональне використання земель
Розробка програм раціонального використання земель, включаючи деградовані й забруднені землі.
Запровадження екологічних стандартів для сільськогосподарського використання.
Захист природних територій та біорізноманіття.
Захист прав власників і користувачів землі
Створення ефективних механізмів розв’язання земельних спорів.
Підтримка дрібних фермерів і одноосібників.
Захист прав землевласників від рейдерства.
Про виклики реформування
Протидія інтересам окремих груп, що прагнуть зберегти монополію.
Низька обізнаність населення про нові правила ринку землі.
Ризики зловживань у перехідний період.
Таким чином, реформа земельного законодавства є одним із ключових елементів для стимулювання економічного зростання та покращення життя громадян. Проте її успіх залежить від прозорого впровадження та забезпечення довіри суспільства до нових механізмів…
Захист прав власників і користувачів землі, безсумнівно, є важливим аспектом земельного законодавства, спрямованим на забезпечення прозорості, законності та стабільності земельних відносин. Він передбачає створення умов, за яких права власників і користувачів землі будуть захищені від порушень, зловживань та неправомірних дій.
Про основні механізми захисту прав
Юридичний захист прав
Гарантії права власності: Законодавство має забезпечувати непорушність права власності на землю, окрім випадків, передбачених законом (наприклад, примусове вилучення в суспільних інтересах із компенсацією).
Захист від рейдерства: Впровадження ефективних механізмів перевірки транзакцій із земельними ділянками, підвищення відповідальності за рейдерські захоплення.
Судовий захист: Право на звернення до суду у випадках порушення прав на землю.
Оформлення прав на землю
Реєстрація прав: Удосконалення процедур реєстрації прав власності та користування у Державному реєстрі речових прав.
Правовий супровід: Нормативне забезпечення чітких і зрозумілих процедур для оформлення договорів оренди, купівлі-продажу, дарування та інших правових дій із землею.
Запобігання порушенням прав
Прозорість даних: Надання відкритого доступу до Державного земельного кадастру, що дозволяє перевіряти інформацію про ділянку.
Електронні сервіси: Використання цифрових платформ для укладення угод із земельними ділянками, зменшення людського фактора в процесах прийняття рішень.
Моніторинг земельних відносин: Система моніторингу земельних правовідносин для виявлення потенційних порушень.
Захист орендарів
Прозорі договори оренди: Встановлення стандартів для укладення орендних договорів із чіткими умовами щодо орендної плати, строків і правових наслідків у разі порушення умов.
Заборона на примусове розірвання договорів: Захист прав орендарів від неправомірного припинення оренди.
Інформування та правова освіта
Консультації для громадян: Надання юридичної допомоги власникам і користувачам землі, особливо у сільській місцевості.
Роз’яснювальні кампанії: Проведення заходів щодо підвищення обізнаності громадян про їхні права та можливості захисту.
Фінансові механізми захисту
Компенсація за вилучення землі: Забезпечення справедливих компенсацій у випадках вилучення земель для суспільних потреб.
Фонди гарантування: Створення фондів для компенсації збитків власникам і користувачам землі у разі порушення їхніх прав.
Захист від екологічних ризиків
Відновлення деградованих земель: Зобов’язання користувачів відшкодовувати збитки, завдані довкіллю, і проводити рекультивацію земель.
Контроль над використанням землі: Запровадження інспекцій для запобігання незаконному використанню земель, зокрема у сільському господарстві.
Про виклики у забезпеченні захисту
Недостатнє фінансування судової та правозахисної системи.
Проблеми корупції в сфері земельних відносин.
Слабка правова обізнаність населення, особливо у сільській місцевості.
Протидія недобросовісних учасників земельного ринку.
Словом, захист прав власників і користувачів землі є ключовим елементом побудови довіри до земельної реформи та формування прозорого ринку землі…
Запровадження ринку землі – це процес створення правових і економічних умов для вільного обігу земель сільськогосподарського призначення та інших видів земель. Метою цього процесу є підвищення ефективності використання земельних ресурсів, стимулювання інвестицій, розвиток сільських територій і захист прав землевласників.
Про основні етапи запровадження ринку землі
Скасування мораторію на продаж землі
Мораторій на продаж сільськогосподарських земель, що діяв з 2001 року, обмежував право землевласників на розпорядження їхнім майном.
У 2020 році був ухвалений закон про скасування мораторію, що стало важливим кроком до запуску ринку землі.
Перший етап запуску ринку з 1 липня 2021 року:
Дозволено продаж землі фізичним особам – громадянам України.
Ліміт володіння: до 100 гектарів на одну особу.
Заборона на продаж державних і комунальних земель.
Другий етап з 2024 року:
Юридичні особи України отримають право купувати землю.
Максимальна площа у власності – до 10 тисяч гектарів.
Іноземці зможуть купувати землю лише після проведення загальнонаціонального референдуму.
Про переваги запровадження ринку землі
Економічний розвиток:
Стимулювання інвестицій у сільське господарство.
Збільшення доходів землевласників через продаж або здачу в оренду за ринковими цінами.
Розвиток суміжних галузей: агробізнесу, банківського сектора, інфраструктури.
Справедливість:
Відновлення прав власників землі, які раніше не могли розпоряджатися своєю власністю.
Можливість для фермерів купувати землю, яку вони орендують.
Ефективність:
Раціональне використання земельних ресурсів за рахунок залучення зацікавлених власників і підприємців.
Зменшення тіньового обігу землі.
Прозорість:
Впровадження електронних аукціонів для купівлі-продажу земель.
Контроль за концентрацією землі в одних руках.
Про виклики та ризики
Ризики для малих фермерів:
Нестача фінансових ресурсів для купівлі землі.
Конкуренція з великими агрохолдингами.
Корупція та непрозорість:
Можливість зловживань під час оформлення угод.
Проблеми із захистом прав землевласників.
Економічна нестабільність:
Низька платоспроможність населення у перехідний період.
Коливання ринкових цін на землю.
Про питання доступу іноземців
Непрозорі схеми для придбання землі іноземними компаніями через посередників.
Про заходи для ефективного функціонування ринку землі
Фінансова підтримка фермерів:
Надання кредитів під низькі відсотки для купівлі землі.
Створення державних програм підтримки.
Прозорість угод:
Впровадження електронних платформ для обігу землі.
Регулярний моніторинг ринку.
Юридичний супровід:
Спрощення процедур оформлення прав на землю.
Захист прав власників через судову систему та антирейдерські органи.
Освітні кампанії:
Роз’яснення правил функціонування ринку землі серед населення.
Консультації для землевласників і фермерів.
Безперечно, запровадження ринку землі є одним із ключових етапів реформування економіки та земельних відносин. Його успішність залежить від прозорості процесу, підтримки фермерів і захисту інтересів землевласників.