Про розвиток фермерства та місцевого самоврядування,  і як впливають фермерські господарства та громади на соціально-економічний та політичний розвиток ШВЕЦІЇ

27

Наш сайт https://afzs.sumy.ua/ на своїх сторінках у розділах порушує різноманітні теми щодо вирощування фермерами СУМЩИНИ, в тому числі й членами ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ» (голова ОЛЕГ БОНДАРЕНКО), сільськогосподарських культур, про їхні досягнення, а також – про проблеми та виклики…

ОЛЕГ БОНДАРЕНКО, голова ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ»: «АФЗС постійно зверталася й звертається до уряду з пропозицією створення в країні ринкових механізмів ціноутворення – створити Українську аграрну товарну біржу»

Сьогодні ми розповідаємо читачам сайту про розвиток фермерства та місцевого самоврядування,  і як впливають фермерські господарства та громади на соціально-економічний та політичний розвиток однієї з найрозвинутіших країн ЄВРОПИ – ШВЕЦІЇ…

Відразу зауважимо, що фермерство в ШВЕЦІЇ має багатовікову історію, і хоча природні умови країни (довгі зими, коротке літо та холодний клімат) ускладнюють землеробство, проте сільське господарство залишається дуже  важливим сектором економіки.

І воно суттєво змінилося протягом останніх десятиліть, пристосовуючись до сучасних вимог, технологій та екологічних стандартів.

Які ж основні риси розвитку фермерства в ШВЕЦІЇ?

Природні умови та географія:

Велика частина сільськогосподарських земель зосереджена в південній частині країни, де клімат більш сприятливий для вирощування зернових, картоплі та інших культур.

Північні регіони переважно зайняті лісами, і там сільське господарство більше зосереджене на тваринництві.

Зернові та рослинництво:

Основними сільськогосподарськими культурами є зернові (пшениця, ячмінь, овес) і рапс.

В останні роки збільшується виробництво органічної продукції. Багато фермерів переходять на екологічні методи вирощування, що стає важливою частиною стратегії країни щодо сталого розвитку.

Тваринництво:

Важливу роль у сільському господарстві ШВЕЦІЇ  відіграє молочне тваринництво та м’ясне виробництво.

Шведські фермери вирощують переважно велику рогату худобу, свиней і овець. Молочна продукція, зокрема молоко, сир і масло, є важливими експортними продуктами.

Технології та інновації:

ШВЕЦІЯ активно впроваджує новітні технології в аграрний сектор. Діджиталізація, автоматизація, дрони та штучний інтелект використовуються для оптимізації виробництва.

Особлива увага приділяється дослідженням у галузі генетики рослин і тварин, щоб збільшити врожайність та стійкість до хвороб.

Екологічність та сталий розвиток:

ШВЕЙІЯ ставить високі вимоги до екологічності сільськогосподарського виробництва. Велика частина продукції сертифікована як органічна.

Країна також активно працює над скороченням викидів вуглецю в сільському господарстві та впроваджує методи для покращення утилізації відходів.

Державна підтримка та субсидії:

Шведські фермери отримують підтримку від держави та ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ у вигляді субсидій, що сприяє розвитку малих та середніх фермерських господарств.

Політика країни спрямована на підтримку екологічно чистого та сталого сільського господарства.

Про иклики:

Кліматичні зміни: підвищення температури та зміна погодних умов можуть впливати на врожайність та умови для ведення фермерства.

Конкуренція на глобальному ринку: шведським фермерам доводиться конкурувати з великими агропромисловими країнами, що ставить вимоги до підвищення продуктивності та якості продукції.

Загалом, розвиток фермерства в ШВЕЦІЇ рухається в напрямку інновацій та екологічності, з акцентом на органічне виробництво та збереження природних ресурсів.

Підкреслимо, що фермерські господарства відіграють важливу роль у соціально-економічному розвитку ШВЕЦІЇ.

Вплив сучасного інтенсивного аграрного виробництва на екологію та довкілля

Їхній вплив можна розглядати в кількох ключових аспектах:

Забезпечення продовольчої безпеки

Фермерські господарства є основними виробниками продовольства в країні. Держава має сильну сільськогосподарську традицію, і фермерські господарства забезпечують стійке виробництво продуктів харчування, що сприяє зниженню залежності від імпорту та зміцнює продовольчу безпеку.

Економічний вплив

Сільське господарство в ШВЕЦІЇ є частиною національної економіки, забезпечуючи робочі місця, особливо в сільських районах. Хоча частка сільського господарства у ВВП Швеції є відносно невеликою (близько 1-2 відсотків), фермерські господарства мають значний економічний вплив на місцевому рівні. Вони сприяють розвитку пов’язаних секторів, таких як харчова промисловість, логістика та агротуризм.

Збереження сільських територій

Фермерські господарства сприяють підтримці життя в сільській місцевості, зберігаючи робочі місця та інфраструктуру в віддалених регіонах. Вони допомагають протистояти урбанізації та депопуляції сільських територій, сприяючи розвитку місцевих громад.

Інновації та сталий розвиток

ШВЕЦІЯ є однією з країн, яка активно підтримує інновації у сільському господарстві. Фермерські господарства впроваджують новітні технології, такі як автоматизація, інтелектуальні системи управління фермами та органічне землеробство. Сталий розвиток є важливим аспектом для шведських фермерів, які прагнуть мінімізувати свій вплив на довкілля та зменшити викиди парникових газів.

Ефективне управління фермерським господарством: деякі поради з фінансового планування та управління ресурсами…

Екологічний вплив

Шведські фермери активно працюють над інтеграцією екологічних принципів у свою діяльність. Оскільки країна зобов’язалася дотримуватися жорстких екологічних стандартів, фермерські господарства грають ключову роль у збереженні біорізноманіття, захисті ґрунтів і водних ресурсів. Органічне землеробство і перехід до відновлюваних джерел енергії на фермах також є поширеними практиками.

Соціальний аспект та культурна спадщина

Фермерські господарства є частиною культурної спадщини ШВЕЦІЇ, зберігаючи традиційні методи ведення сільського господарства та ремесла. Це має значення для збереження національної ідентичності та розвитку агротуризму, що дає змогу мешканцям міст і туристам взаємодіяти з фермерською культурою.

Таким чином, фермерські господарства ШВЕЦІЇ не лише забезпечують економічний розвиток, але й роблять внесок у стале управління природними ресурсами та підтримку соціальної структури сільських громад.

Яка роль місцевих громад у соціально-економічному розвитку ПОЛЬЩІ

Шведський досвід місцевого самоврядування

Місцеве самоврядування у ШВЕЦІЇ, як повідомляє сайт https://decentralization.ua/ зародилося ще за часів Середньовіччя, але саме реформи місцевого врядування 1862 року заклали підґрунтя для сучасної системи.

Внаслідок реформування кожна міська та сільська парафія стала муніципалітетом з повноваженнями вирішувати нецерковні справи, включаючи право стягувати податки.

Реформування територіального поділу в 1950-1970 роках призвело до об’єднання міст і малих сільських муніципалітетів, у результаті чого країна має 290 муніципалітетів і 21 округ.

Місцеве самоврядування у ШВЕЦІЇ є потужним, відіграє головну роль у соціальному забезпеченні та наданні послуг і складає близько 25 відсотків ВВП.

Органи місцевої влади мають високий ступінь свободи організовувати свою діяльність так, як вважають за потрібне, хоча і перебувають під щільним державним регулюванням і наглядом у багатьох сферах відповідальності.

Після об’єднання окремих асоціацій муніципалітетів і окружних рад у 2007 році Шведська асоціація місцевих влад і регіонів (SALAR) представляє муніципалітети та округи/регіони і в якості об’єднання роботодавців, і в якості організації, що відстоює інтереси місцевого самоврядування.

Шведська асоціація місцевих влад і регіонів (SALAR) є найбільшою асоціацією органів місцевого самоврядування серед інших європейських країн, у головному офісі якої в СТОКГОЛЬМІ працює близько 440 спеціалістів.

Частково роль Асоціації полягає в тому, щоб вести перемовини щодо умов колективних трудових угод від імені муніципалітетів, округів і регіонів для понад мільйона працівників, що складає близько 25 відсотків загальної занятості в країні. Це робить SALAR найбільшою організацією роботодавців у ШВЕЦІЇ.

Майже половина з цих працівників зайняті у сферах охорони здоров’я і соціальної допомоги (включаючи більшість персоналу на рівні округів, де охорона здоров’я є головною сферою повноважень, але також на муніципальному рівні у сфері догляду за літніми людьми та людьми з інвалідністю).

Близько третини працівників зайняті в секторі освіти, який охоплює дошкільну освіту, базову і повну середню освіту на муніципальному рівні.

Майже 80 відсотків працівників як у муніципалітетах, так і в округах/регіонах, складають https://decentralization.ua/

Місцева демократія

Як муніципальні, так і окружні/регіональні асамблеї обираються шляхом прямих виборів на чотири роки.

Ці вибори проводяться в один день з виборами до національного парламенту.

Асамблея (fullmäktige) є найвищим органом прийняття рішень і вирішує справи, які мають ключове значення, включаючи питання бюджету та оподаткування.

Виконавчий комітет (kommunstyrelsen, land- stings/regionstyrelsen) складається з обраних членів, які призначаються пропорційно частці місць кожної партії в асамблеї.

Комітет спрямовує і координує діяльність адміністрації, наглядає за роботою інших комітетів і корпорацій чи асоціацій місцевої влади, готує і впроваджує рішення асамблеї.

Асамблея може передавати адміністративні та виконавчі повноваження профільним комітетам.

Законодавча база і нагляд

Місцеве самоврядування закріплене в Урядовому акті – одному з чотирьох базових законів, які складають Конституцію ШВЕЦІЇ.

Цей Акт передбачає, що повноваження з прийняття рішень здійснюються виборними асамблеями, і що місцеві влади відповідають за місцеві та регіональні питання, які становлять громадський інтерес, і вони можуть стягувати податки в цілях управління справами.

Будь-яке обмеження місцевого самоврядування має бути пропорційним, тобто, не перевищувати того, що є необхідним з огляду на мету обмеження.

Закон про місцеве самоврядування 1991 року встановлює загальні повноваження місцевих влад, а також організаційні правила стосовно асамблей, комітетів, бюджетів тощо.

Органи місцевого самоврядування можуть займатися будь-якими справами, що становлять загальний інтерес і стосуються їх географічної території або членів, які не віднесені до виключної компетенції держави або інших органів місцевого самоврядування. Вони також можуть провадити господарську діяльність (яка є неприбутковою і стосується надання комунальних послуг), а також передавати управління деякими питаннями місцевого самоврядування муніципальним підприємствам чи асоціаціям місцевих влад.

Низка інших законів і регуляторних актів, таких як Закон про соціальні послуги, Закон про планування і будівництво, Закон про освіту і Закон про охорону здоров’я та медичні послуги, визначають спеціальні функції разом із докладними положеннями, яких органи місцевого самоврядування мають дотримуватися при виконанні своїх повноважень.

Контроль і нагляд за діяльністю місцевих влад має різні форми.

Закон про місцеве самоврядування дозволяє будь-якому жителю або власнику нерухомості оскаржувати законність рішень ради, звернувшись до окружного адміністративного суду.

Крім цього, Закон про адміністративні процедури може дозволяти тим, на кого вплинули рішення ради, оскаржувати ці рішення, надаючи в такий спосіб захист проти свавільних рішень або зловживання владою.

Більш того, будь-яка особа може подати скаргу до Омбудсмена Парламенту, Омбудсмена з питань рівності та до кількох інших органів, які можуть провести розслідування щодо дій органу місцевого самоврядування в конкретній справі або з конкретного питання.

В окремих сферах відповідальності місцевого самоврядування держава здійснює нагляд за органами місцевої влади через такі агентства, як Національна рада з питань охорони здоров’я і соціального добробуту або Національне агентство з питань освіти. Ці агентства активно працюють з органами місцевої влади в контексті досягнення національних цілей, забезпечуючи спрямування, підтримку, супровід та оцінку.

У випадках, коли місцева влада не виконує своїх обов’язків, можуть застосовуватися різні санкції, такі як публічна критика, штрафи або, в разі серйозних порушень, тимчасова заборона діяльності.

Органи місцевого самоврядування також підлягають нагляду з боку окружних адміністрацій),  які є органами державної влади на рівні округів.

Адміністрації надають рекомендації, здійснюють моніторинг дотримання законодавства органами місцевого самоврядування в таких сферах, як захист навколишнього середовища, захист та умови утримання тварин, ліцензування алкогольної продукції, а також можуть розглядати скарги осіб стосовно виконання муніципалітетами повноважень відповідно до Закону про планування та будівництво.

Про делегування повноважень

Щоб розібратися в питанні делегування повноважень, слід розпочати з Конституційного устрою ШВЕЦІЇ.

У першій статті Конституції зазначено, що у ШВЕЦІЇ функціонує місцеве самоврядування, є конституційний захист і гарантії. Унести ж зміни до Конституції складно: мають бути 2 рішення і між ними вибори, при цьому не можна закласти в Конституцію дуже багато деталей. Це мають бути дуже загальні рамки, які зосереджуються на ключових цінностях і одна – це місцеве самоврядування.

У ШВЕЦІЇ є два рівні демократичного врядування: муніципалітети (290) та регіони (20).

Місцеві і регіональні органи самоврядування мають виборні органи –  асамблеї або ради і адміністрації, які приймають рішення, але дуже багато повноважень делеговані на місця.

Зокрема, місцеві регіони і муніципалітети мають повноваження стягувати податки, приблизно 30 відсотків податків доходів фізичних осіб повертається на місця.

Муніципалітети і регіони по-різному до цього підходять, але, за Конституцією, мають  загальний мандат щодо відповідальності за загальні та місцеві питання загального інтересу, які вони мають вирішувати для  своїх мешканців.

У Конституції є окремий розділ, який описує місцевий і регіональний рівень, і найважливіше в ньому – положення про пропорційність.

Дещо зупинимось на оподаткуванні і повноваженнях стягувати податки. Оскільки муніципалітети, регіони мають дуже різну спроможність стосовно сплати податків, тому в ШВЕЦІЇ існує система вирівнювання, в основі якої те, що багаті діляться з бідними.

Основний принцип  – це перерозподіл надходжень з податків. Також держава виділяє велику кількість і обсяг субвенцій та грантів.

У ШВЕЦІЇ є загальні і є спеціальні субвенції, або гранти від Уряду.

ШВЕЦІЯ – не мала країна, якщо порівнювати з іншими європейськими країнами.

Муніципалітети ж дуже різні за розміром та спроможністю, але мають однакові завдання. 14 відсотків населення проживає в половині муніципалітетів, які є слабкими і дійсно мають дуже багато труднощів.

З часом картина може змінитися, тому що урбанізація відіграє дуже велику роль.

Місцеві громади в ШВЕЦІЇ та їх роль у суспільно-економічному розвитку країни…

Спроможність муніципалітетів надавати послуги своїм жителям –  це те, про що слід думати постійно.

У ШВЕЦІЇ є розподіл повноважень на регіональному рівні, наприклад, медицина, охорона здоров’я, регіональний розвиток і транспорт.

Муніципалітети також мають обов’язкові повноваження у сфері соціальних послуг, освіти, просторового планування, охорони здоров’я, екології та інші,  і багато з них є делегованими повноваженнями. Це ті сфери, які є обов’язковими в національному законодавстві, де закладено принцип досягнення рівності,  і такі послуги мають надаватися громадянам.

Тоді, здавалося б, де ж тут елемент самоврядування?

А це саме те, як ці послуги мають бути організовані,  як визначати пріоритети і який обсяг послуг  буде надаватися.

Щодо добровільних послуг, то тут органи місцевого самоврядування мають повну відповідальність за визначення, за пріоритетність і за те, як взаємодіяти з жителями.

Тобто, в питанні добровільних повноважень держава має набагато менше впливу.

Збалансування національних цілей і місцевих потреб: як це працює?

Якщо подивитися на принципи, які ж правовідносини є у ШВЕЦІЇ?

Є законодавство про муніципалітети, де описано, як вони мають працювати, взаємодіяти та бути прозорими у відносинах з громадянами.

Також є нормативні акти, які більш детально описують, як здійснювати діяльність. Є також  рекомендації державних органів.

Проте до 75 відсотків послуг надаються саме місцевими або регіональними органами, тому держава не має такого тісного зв’язку з громадянами. Цим займаються регіональні і місцеві влади.

Держава визначає національні цілі та стратегії і має вплив на фінансування.

Хоча часто політики мають одне уявлення, як має відбуватися, але ті люди, які працюють на місцях, можуть стикатися з іншими питаннями.

Держава також виділяє певні субвенції і гранти, серед яких також є спеціальні, які виділяються на певні конкретні завдання Уряду.

Закон про місцеве самоврядування і муніципалітети вимагає збалансованості місцевої економіки, і для національного уряду іноді дуже складно відслідковувати конкретно фінансові потоки і ситуації на місцевому рівні.

Але не можна сказати, що немає нагляду. У ШВЕЦІЇ є Статистичний національний офіс, який збирає дані для прозорості.

Можна легко переглянути, у кого які повноваження, відслідковувати грошові потоки.

У SALAR є кілька баз даних, які відображають діяльність і ефективність різних секторів місцевої економіки.

Можна порівняти муніципалітет із сусідами, або з муніципалітетом, який має подібну демографічну картину, або стикається з подібними труднощами.

Також можна задати  питання, а чому вони краще надають послуги, або ефективніше використовують гроші платників податків.

Оце все стосується збору інформації про ефективність, про результати діяльності різних муніципалітетів.

Наприклад, у сфері охорони здоров’я можна порівнювати різні випадки інфікування, різні показники різних лікарень, клінік, і такий рівень прозорості допомагає краще розвиватися і в правильному напрямку.

Тому нагляд  – це дуже важливий інструмент, але прозорість навіть більш важлива і є ключовою для місцевого і регіонального рівня.

Як дотримується законність?

У ШВЕЦІЇ, звісно, є своя судова система.

Адміністрація, яка добре функціонує, має передбачити механізми, які не дозволятимуть доводити справи до судів.

Адже  по всьому світові суди дуже повільні, бюрократичні, і коли вони ухвалюють свої рішення, то розв’язання проблеми вже затягнуте.

Однак, звичайно ж, судова система є дуже важливим запобіжником, і контроль судової системи працює.

Кілька слів про сам законодавчий процес: що у ШВЕЦІЇ можна робити на місцевому і регіональному рівнях.

У ШВЕЦІЇ процес розпочинається із загального вивчення ситуації, створюється комітет із експертів, залежно від проблеми, яка має вирішуватися.

Наприклад. якщо це закон про місцеве самоврядування,  – це чотири роки.

Створенням нової системи для відкриття ринку для приватних суб’єктів, можливо, займе чотири місяці, і тому час такого дослідження і вивчення ситуації буде різний.

Якщо це питання стосується місцевого або регіонального рівня, то тоді діалог буде з 30  відсотками муніципалітетів, і після цього вже формується законодавча пропозиція, яка поширюється також для коментарів до муніципалітетів, регіонів, щоб вони висловили свою думку. SALAR дуже активно працює в цьому напрямку.

Представники організації ходять до міністерств з метою донести меседж щодо того, як на практиці вплине законодавство, що буде прийняте.

Про новітні технології, які наразі активно використовуються у сільському господарстві…

Наступним етапом є технічний розгляд, або експертиза стосовно законності, доцільності, чи це може створити певні колізії з іншими законодавчими актами, і після цієї експертизи питання потрапляє до Уряду, де вже формується остаточна пропозиція, яка подається до Парламенту.

І далі, залежно від стабільності, в Парламенті вже нічого такого не повинно відбутися з цією пропозицією.

У країні всі люди, які працюють в одній галузі, зокрема, юристи,   знають одне одного. І коли вже потрібно підготувати рекомендації щодо того, як досягти державних цілей,   то державні органи взаємодіють з адміністраціями в певних галузях,  де є делеговані повноваження.

Контроль за законністю рішень муніципалітетів може здійснюватися двома способами. Якщо це стосується добровільних повноважень, існує можливість у кожного громадянина звернутися до суду з приводу якогось рішення, наприклад, якщо громадянину відмовлено у видачі дозволу на будівництво.

Звичайно, муніципалітети повинні здійснювати повноваження у відповідності до законодавства, але можуть допускатися певні помилки.

Водночас, коли йдеться про імплементацію законодавства, стратегічно важливим етапом є навчання, активна комунікація і на рівні співробітників, і на рівні політиків для того, щоб знати, як впроваджувати певні речі правильно.

Загалом можна сказати, що дотримання адміністративних і фінансових вимог є доволі високою, але завжди має бути збалансованість місцевої економіки.

І якщо муніципалітет не можете цього досягти, він повинен подати трирічний план і довести, як він за три роки планують досягти збалансованості.

У ШВЕЦІЇ існують дві інституції з нагляду, історія яких налічує більше 300 років. Це – Канцлер юстиції і Парламентський Омбудсмен.

Це два такі невеличкі адміністративні офіси, які можуть здійснювати моніторинг практично всього, що відбувається при здійсненні владних повноважень стосовно громадян.

Щороку оприлюднюється звіт про перевірки Омбудсмена за скаргами громадян. У публічному секторі це, наприклад, про ситуацію у в’язницях та в соціальній сфері.

SALAR дуже багато співпрацює з цими двома офісами. Їхнє завдання – не притягти до відповідальності, а виявити порушення, проінформувати і порекомендувати, як і що потрібно робити краще.

Способи нагляду

На місцевому і регіональному рівні аудит дуже інтегрований з поняттям місцевого самоврядування.

Існує наприклад, Національна інспекція з питань охорони здоров’я, соціального забезпечення, захисту, але також є агентства, які здійснюють моніторинг дотримання законодавства, наприклад екологічного.

Наприклад, якщо муніципалітет не здійснює належного очищення стічних вод, надаються рекомендації як це робити краще. І якщо рекомендація не впроваджується, то тоді існують певні більш суворі важелі. І тому прагнення дотримуватися законодавства є дуже високим.

Просторове планування – це також критична  сфера, де муніципалітети мають монополію стосовно того, як, наприклад, здійснювати землекористування на своїй території.

Потрібно враховувати цінність території з історичного погляду чи які природні ресурси потребують охорони.

Це контролюється регіональними адміністраціями, які надають висновки.

Наприклад якщо ви плануєте прокласти тут дорогу, ви не можете це зробити тому, що це порушує певну історичну спадщину.

Якщо Рада з вами не погоджується, тоді ви можете подати до суду.

Муніципалітети можуть захищати свої позиції і здійснювати свою монополію, але зрештою, саме суд буде вирішувати, на чиєму боці справедливість.

І так  відбувається балансування інтересів розвитку на місцевому рівні.

Якщо говорити про нагляд, що ініціюється громадянами, тут є право на оскарження.

Наприклад, будь-який житель на певній території може оскаржувати всі рішення Ради і перевірку законності.

Уся Рада в цілому і весь виконавчий комітет буде підлягати моніторингу, тому це може використовуватися як політичний інструмент.

Проте це не є поширеною практикою, і саме в Законі про муніципалітети наголошується про колективну відповідальність.

Нагляд може бути також ініційований ззовні, і це є дуже важливий спосіб доброго функціонування адміністрації.

Засоби масової інформації і медіа в ШВЕЦІЇ відіграють дуже важливу роль.

Громадяни можуть легко одержати доступ до документів і прискіпливо вивчати, що відбувається.

Медіа часто цим користуються, і місцеві політики іноді бояться телевізійних програм.

Контроль з боку медіа –  це дуже добре.

Існують публічні реєстри, бази даних, які дають змогу проводити порівняння. І це спосіб дійсно поліпшувати, а  не для того, щоб когось карати.

«Коли ми говоримо про нагляд, який ініціюється з середини, у нас є система аудиту, і вона дуже тісно пов’язана з поняттям місцевого самоврядування, тому що в самій раді існує інститут звичайних аудиторів. Аудитором може бути будь-хто, це не частина політикуму, це не члени рад, це представники громадськості, громадський контроль, і їм допомагають професійні аудитори. Коли, наприклад, є бажання вивчити якесь питання, громадяни наймають фахівця з фірми Делойт, наприклад, або інших професіоналів, і вони вивчають ситуацію, видають аудиторський звіт, і вже потім розглядається питання, чи рада дотримується визначених пріоритетів, чи правильно ведеться бухгалтерський облік, чи існує система внутрішнього контролю різних потоків у рамках місцевої економіки», – поділилася досвідом роботи з громадськістю пані Хелена Лінде, повідомила Шведська асоціація місцевих влад та регіонів SALAR.

Про основні висновки:  Як бачимо, існує кілька механізмів контролю і нагляду. Це є природнім, але головне, що пріоритети визначаються на місцевому рівні, і місцевий рівень має великі можливості запроваджувати різні рішення для того, щоб поліпшувати ситуацію. Є система ревізійних комісій, які дуже часто критикують систему, є система оцінювання, і це стосується публічних баз даних. Це дозволяє виправляти помилки, навчатися, як запроваджувати різні рішення і поліпшувати ситуацію. І на національному рівні ці дані дійсно використовуються для прийняття рішень. Принцип доступу до офіційних реєстрів функціонує дуже багато років і є дуже корисним.

А тепер кілька слів для УКРАЇНЦІВ. Не потрібно недооцінювати право громадян оскаржувати рішення. Як засвідчує практика вирішення спорів в адміністративних судах ШВЕЦІЇ, громадяни є доволі освічені.

Успішні приклади БУРИНСЬКОГО ОСЕРЕДКУ ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ» доводять, що отримати грантову підтримку на розвиток власної справи – реально!

Про КОРОЛІВСТВО ШВЕЦІЮ:

унітарна держава;

конституційна монархія;

держапарат: близько 17 відсотків  – центральні, 23 – регіональні та 60 відсотків – муніципальні органи влади;

виконавча влада в державі – Кабінет Міністрів (формується парламентом);

усього у країні 290 муніципалітетів (комун), якими керують місцеві ради), 21 муніципальний округ (лен), що керуються ландстинґами та чотири регіональні ради. Столиця країни СТОКГОЛЬМ виділений у самостійну адміністративну одиницю, прирівняну до лену.

ШВЕЦІЯ підтримує скандинавську модель системи соціального забезпечення, надаючи своїм громадянам обов’язкове медичне страхування та вищу освіту.

Вона посідає восьме місце у світі в переліку країн з найвищим номінальним ВВП на душу населення та дуже високі місця в інших рейтингах, як то якості життя, здоров’я, освіти, захисту громадських та політичних прав, конкурентоспроможності, рівності, процвітання, та людського розвитку. Країна є членом ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ з 1 січня 1995 року.

Ця скандинавська країна змогла знайти оптимальну модель розвитку, яка дає змогу структурам місцевої влади проводити спільну для всієї країни урядову політику, забезпечувати загальнодержавні та місцеві інтереси, не обмежуючи місцеву ініціативу та впроваджуючи ефективне місцеве урядування в населених пунктах.

ШВЕЦІЯ є гарним прикладом європейської демократичної практики реформування державного управління.

ШВЕЦІЯ – одна з п’яти країн, яка фінансує створення 600 ЦНАПів в Україні в рамках Програми «U-LEAD з Європою». Речниця щодо політики згуртованості та територіального розвитку Ради європейських муніципалітетів та регіонів, член Ради Асоціації місцевих органів влади та регіонів Швеції (SALAR) Карола Гуннарссон підкреслює, що ШВЕЦІЯ буде й надалі активно підтримувати УКРАЇНУ на шляху децентралізаційних перетворень.

Для шведської системи місцевого самоуправління характерна, європейська модель «рада – менеджер», за якої мер, обраний муніципальною радою, не користується реальною владою, а головна роль належить призначуваному професійному чиновнику –  менеджеру.

Він самостійно формує виконавчий апарат, розробляє програму його діяльності та контролює її реалізацію.

Таким менеджером у ШВЕЦІЇ є губернатор,  який призначається й відкликається урядом, без встановлення фіксованого терміну правління. Він контролює різні периферійні служби центральних відомств, поліцейське управління області, представницькі місцеві органи.

PS: Як бачимо, існує кілька механізмів контролю і нагляду. Це є природнім, але головне, що пріоритети визначаються на місцевому рівні, і місцевий рівень має великі можливості запроваджувати різні рішення для того, щоб поліпшувати ситуацію на місцях…

 

Фермери СУМЩИНИ обирають ЄВРОСЕМ