Наш сайт https://afzs.sumy.ua/ повідомляв, що 6 січня 2025 року Президент України ВОЛОДИМИР ЗЕЛЕНСЬКИЙ підписав Закон 3703-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування», тобто, – Закон «Про народовладдя в громадах».
Відразу зазначу, що даний Закон є вагомим кроком на шляху до виконання євроінтеграційних зобов’язань УКРАЇНИ. Адже у своєму звіті за минулий 2024 рік Європейська комісія надала позитивний висновок Закону «Про народовладдя в громадах» та наголосила на необхідності його підписання Президентом ВОЛОДИМИРОМ ЗЕЛЕНСЬКИМ.
І ось вже минуло кілька днів від його підписання.
Таким чином, це вже повноцінний Закон, який уже діє, і відповідно до нього ради до 1 січня 2027 року мають ухвалити нові Статути громад чи привести свої Статути у відповідність до Закону.
Без перебільшення, цей документ повинен стати історичним кроком у розвитку місцевої демократії…
Нагадаю, що ще у травні минулого року Верховна Рада України підтримала Закон «Про народовладдя в громадах» конституційною більшістю голосів – 317 депутатів проголосували «за».
Підкрелю, що він є одним з небагатьох за останні майже 30 років, який направлений на підвищення ролі громадян у життєдіяльності місцевих громад.
А останні зміни в цьому плані відбулися в далекому 1997 році – тоді було прийнято Закон «Про місцеве самоврядування в Україні».
Та повернімося до ролі Зокону «Про народовладдя в громадах» в подальшому житті місцевих громад.
У першу чергу, він передбачає значне розширення прав жителів громад на участь у прийнятті рішень через обов’язкове прийняття Статуту територіальної громади.
До слова, в статуті запроваджуються як класичні форми громадської участі – місцева ініціатива, громадські слухання, загальні збори жителів, робота консультативно-дорадчих органів при органах місцевого самоврядування (скорочено – ОМС), так і сучасні інструменти – участь у плануванні місцевого бюджету, публічні консультації, громадське оцінювання діяльності ОМС.
Про важливі можливості для громадян, які надає Закон «Про народовладдя в громадах»
Безсумнівно, завдяки йому мільйони українських громадян зможуть на практиці активно долучитись до активного життя своїх громад.
До речі, за деякою інформацією, на кінець минулого року тільки 45 відсотків місцевих рад ухвалили статут територіальної громади, а з якісно встановленими інструментами громадської участі і того менше.
А відповідно до даного закону ця цифра повинна скласти 100 відсотків.
Ніхто не стане заперечувати, що Україна була і є однією з найбагатших країн світу. І найбільша цінність держави – це люди, які в ній проживають.
В Україні прийнятий Основний закон – Конституція, яка є однією з найкращих у світі Вона гарантує права людей, які проживають на її території.
Юридичні аспекти фермерської діяльності: права та обов’язки фермерів…
І за гарантії її дотримання та виконання в нашій державі можуть бути створенні найкращі умови для проживання кожної людини. Зокрема, в статті 1 Конституції чітко записано, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
А стаття 3 констатує, що «Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави».
На превеликий жаль, під час формування територіальних громад не було дотримано основоположних норм Конституції, в тому числі, що засновниками та власниками територіальної громади є всі люди, які проживають на даній території. Вони також є власниками майна і природних ресурсів громади.
З цього приводу в статті 142 записано: «Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад».
Нині дуже важливим моментом є те, щоб усім людям, які проживають у громадах, проявити себе і взяти активну участь у створенні справжніх громад та розробити Статути, і привести діяльність громад до відповідності норм Конституції та Закону «Про народовладдя в громадах. Адже прийнятий Закон дає значні можливості проявляти ініціативу у розробленні програм соціального розвитку територій.
І наша Громадська організація «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ» планує взяти активну участь у цих процесах.
А деякі з них і прискорити. Скажімо, розробку та затвердження статутів не слід чекати до кінцевого строку, тобто, до 2027 року, а вирішувати це питання протягом початкових 3-6 місяців. Бо ж нині дуже багато нагальних проблем, які край уже вирішувати – це, зокрема, й питання допомоги ветеранам ЗСУ, родинам військовослужбовців, переселенців, людей, які постраждали внаслідок збройної агресії. Всі ці питання потребують термінового вирішення, і активної в цьому участі громадськості…
Війна жахлива, на жаль, триває.
І, безперечно, зростає й кількість внутрішньо переміщених осіб (ВПО). І тепер вони, проживаючи у відповідних громадах, матимуть можливість брати участь у їхньому житті на рівні з іншими жителями – голосувати за проєкти бюджету, подавати місцеві ініціативи, долучатися до громадських слухань тощо.
Ще одна важлива норма Закону – запровадження місцевих референдумів, як форми участі територіальної громади у розв’язанні питань місцевого значення.
Є важливі й зміни щодо активності молоді в житті місцевого самоврядування.
Власне, молодь з 14 років тепер отримує доступ до реального впливу на рішення не тільки у сфері молодіжної політики, а, що головне – в усіх питаннях життєдіяльності громади.
Зокрема, молодь зможе долучатися до громадських слухань, публічних консультацій та роботи консультативно-дорадчих органів при органах місцевого самоврядування.
Я вже наголошував, що кожна громада буде мати власний Статут, образно кажучи, «малу Конституцію», котра враховуватиме її особливості та регулюватиме форми комунікації місцевої влади з жителями: від громадських слухань до публічних консультацій тощо.
І ще про таке важливе. Тепер одним з обов’язкових розділів в Статуті громади повинен стати «Порядок звітування перед жителями голів громад, депутатів місцевих рад та старост».
І в кожного голови, старости, депутата тепер це буде не бажання, а обов’язок звітувати про свою роботу перед жителями на публічних заходах. І це буде не для «галочки», а відповідно до нині діючого чинного законодавства. За невиконання якого можна буде понести й сувору відповідальність…
Про деякі впровадження міжнародних стандартів
Закон «Про народовладдя в громадах» , безсумнівно, важливий для інтеграції України до європейської спільноти. Адже він враховує рекомендації Ради Європи та відповідає зобов’язанням нашої держави перед міжнародними партнерами.
Цей закон імплементує Додатковий протокол до Європейської хартії місцевого самоврядування та рекомендації Ради Європи і Європейського Союзу щодо розширення прав громадян для участі у прийнятті рішень органами місцевого самоврядування (ОМС) і забезпечення розвитку місцевої демократії.
Зауважу, що у Плані для України 2024-2027 (Ukraine Facility Plan) Єврокомісія наголосила на необхідності створення умов для значного підвищення рівня залучення жителів до процесів прийняття рішень на місцевому рівні.
До слова, акцент зроблено на розширенні можливостей для різних категорій жителів брати участь у роботі дорадчих органів, процесах планування, бюджетування та прийняття важливих і реальних рішень.
Дещо підсумую…
Закон «Про народовладдя в громадах» встановлює можливість жителям активно брати участь в житті громади, що, безумовно, значно вплине на розвиток демократії та прозорості влади на місцях.
Отже, основними новелами закону є:
визначення основних форм участі територіальної громади у розв’язанні питань місцевого значення;
деталізація порядку реалізації таких форм громадської участі, як загальні збори (конференція) жителів, місцева ініціатива, громадські слухання, громадське оцінювання діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування;
обов’язковість затвердження статутів територіальних громад та визначення основних питань, що регламентуються статутами;
створення умов для залучення жителів до планування та розподілу коштів місцевого бюджету, проведення публічних консультацій, діяльності консультативно-дорадчих органів при органах та посадових особах місцевого самоврядування;
деталізація процедури звітування сільських, селищних, міських голів та депутатів місцевих рад;
внутрішньо переміщених осіб інтегровано в життя громад, в яких вони проживають;
створено механізми для залучення молоді до розв’язання питань місцевого значення;
надано визначення терміну «житель».
І ще про таке досить важливе: участь жителів у розв’язанні питань місцевого значення може здійснюватися безпосередньо з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, якщо інше не передбачено законом…
І ще раз підкреслю, що відтепер голови та депутати рад повинні звітувати про свою роботу перед жителями на відкритій зустрічі, щоб жителі мали можливість також відкрито задати питання чи висловити пропозиції.
А перед цим письмовий звіт оприлюднюється на офіційному вебсайті ради не пізніше ніж за сім календарних днів до проведення відкритої зустрічі.
Така форма звітування, на мій особистий погляд, сприятиме більшій комунікації влади з жителями громад.
Адже нині таких комунікацій, безсумнівно, недостатньо.
А ще, на превеликий жаль, сьогодні керівництво територіальних громад мало приділяє уваги вирішенню проблемних питань людям, які постраждали від збройної агресії, ветеранам ЗСУ, родинам військовослужбовців, переселенцям, а також – жителям невеликих населених пунктів…
ОЛЕГ БОНДАРЕНКО, голова ГО «Асоціація фермерів та приватних землевласників Сумщини».