Місцеві громади в ШВЕЦІЇ та їх роль у суспільно-економічному розвитку країни…

23

Наш сайт https://afzs.sumy.ua/ на своїх сторінках у розділах порушує різноманітні теми щодо вирощування фермерами СУМЩИНИ, в тому числі й членами ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ» (голова ОЛЕГ БОНДАРЕНКО), сільськогосподарських культур, про їхні досягнення, а також – про проблеми та виклики…

Представники ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ» взяли участь у зустрічі-нараді в Міністерстві агрополітики: вони порушили  конкретні питання сьогодення…

Сьогодні ми хочемо розповісти про місцеві громади в ШВЕЦІЇ та про їх роль у суспільно-економічному розвитку країни.

Відразу зауважимо, що одним з невід’ємних елементів «шведської моделі» є місцеве самоврядування, яке має у Швеції давні традиції і тривалу історію розвитку.

І нині саме органи місцевого самоврядування забезпечують високі стандарти соціальних послуг, відповідають за розв’язання поточних проблем територіальних громад, захист і дотримання їх законних прав та інтересів.

З іншого боку, громадяни мають гарантовані законом і традицією можливості виливати на рішення органів місцевого самоврядування та контролювати їх діяльність, яка є відкритою, прозорою і відповідальною.

Загалом, організація і діяльність шведського місцевого самоврядування, безумовно, належить до так званих кращих практик і як така – заслуговує на увагу та використання у процесах побудови і вдосконалення інституту місцевого самоврядування, зокрема, трансформаційних країн, до яки належить і наша держава.

Нинішня система місцевого самоврядування ШВЕЦІЇ  побудована на основі адміністративно-територіального поділу країни та має два рівні – місцевий (на рівні громади, комуни) та регіональний (на рівні лену), які різняться характером та обсягом повноважень.

Самоврядні органи місцевого рівня (муніципалітети) не підпорядковані регіональним (ландстингам), проте активно співпрацюють, самостійно визначаючи форми та напрями цієї співпраці.

Органи обох рівнів мають у своєму складі виборні органи (на муніципальному рівні – ради муніципалітетів, на рівні ландстингів – окружні ради) та виконавчі структури, кількість, чисельність і напрями діяльності яких ради визначають самостійно.

Головні відмінності місцевого самоврядування ШВЕЦІЇ полягають насамперед у високому рівні автономії і прав органів місцевого самоврядування.

Зокрема, вони мають власні джерела доходу, повноваження встановлювати розміри податку на доходи фізичних осіб – членів громади, надання соціальної допомоги ( до слова, на відміну від УКРАЇНИ, де це покладається на державні структури), а також – вони є відкритими та відповідальними у своїх діях і рішеннях, що забезпечується як законом і контролем, так і загальною культурою демократії у ШВЕЦІЇ.

Законодавчу базу діяльності органів місцевого самоврядування складає насамперед КОНСТИТУЦІЇ ШВЕЦІЇ, базовий закон «Про місцеве самоврядування у Швеції» , а також певні акти виборчого, податкового та галузевого законодавства, які врегульовують окремі аспекти компетенції, повноважень і відповідальності органів місцевого самоврядування, їх взаємовідносин і відносин з органами державної влади.

До речі, у базовому законі враховані положення Європейської хартії місцевого самоврядування.

На відміну від українського, законодавство ШВЕЦІЇ не регламентує організацію діяльності органів самоврядування (структуру, розподіл функцій, чисельність тощо) та не встановлює вичерпного переліку питань, які  належать до їх компетенції.

Законодавчо визначаються тільки повноваження органів державної влади, всі інші питання – віднесені до компетенції органів самоврядування.

Так, до компетенції держави належать питання оборони, охорони громадського порядку, зайнятості, залізничного сполучення, будівництва доріг національного рівня…

Виборче право на місцевому рівні

Право брати участь у виборах до муніципальних та окружних рад має кожен шведський громадянин, який постійно проживає на території певного муніципалітету чи ландстингу та на день виборів досяг 18 років. Зважаючи на історичні традиції, право голосу мають громадяни Ісландії та Норвегії, а також – громадяни держав-членів ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ.

Яку роль відіграють місцеві громади у житті країн ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ та УКРАЇНИ…

Інші іноземні громадяни мають право голосу, якщо вони проживають у ШВЕЦІЇ не менше трьох років поспіль до виборів.

Така лояльність до іноземних громадян є скоріше винятком у муніципальному виборчому праві у світовій практиці.

Вибори відбуваються на пропорційні основі, за відкритими партійними списками.

Партії, представлені у виборних органах, отримують дотації з муніципального чи окружного бюджету.

Жителі відповідної адміністративно- територіальної одиниці мають право оскаржити рішення муніципалітету чи окружної ради, якщо воно порушує їх права, апелюючи до адміністративного суду або парламентського омбудсмена (який, до речі, має повноваження нагляду за законністю рішень адміністративних судів).

Такі звернення теж можна вважати певною формою контролю над діяльністю самоврядних органів, яку здійснюють як держава, так і самі громадяни.

Місцеве самоврядування і громадяни

Закон про місцеве самоврядування надає можливість членам територіальних громад контролювати діяльність посадових осіб самоврядних органів, а також – рішення рад муніципалітетів та окружних рад і впливати на них.

Головним механізмом такого контролю і впливу є право на судове оскарження зазначених рішень, дій (або бездіяльності) посадових осіб, які призвели до порушення законних прав громадян.

Отже, ухвалені радами рішення можуть бути оскаржені будь-яким членом відповідної громади в адміністративному суді, який перевіряє відповідність цих рішень закону.

Найбільше значення право на судове оскарження має стосовно добровільних повноважень (завдань) самоврядних органів.

У цьому випадку суд розглядає оскаржуване рішення на предмет його законності, а не доцільності.

Тому, якщо він визнає рішення незаконним, воно підлягає скасуванню (повністю або в окремих частинах), але – що дуже важливо – суд не має права замінити оскаржуване рішення новим. Це прерогатива органу місцевого самоврядування.

Якщо ж оскаржуване рішення стосується обов’язкових повноважень (завдань) самоврядних органів або дій (чи бездіяльності) їх посадових осіб, що призвели до

порушення законних прав громадянина, то адміністративний суд розглядає оскаржуване рішення (або дії посадової особи) на предмет не лише законності, але й доречності.

При цьому, суд має право замінити оскаржуване рішення новим, яке відновлює порушене право.

Тобто, в такому випадку відбувається більш активне втручання суду у процес здійснення місцевого самоврядування.

До дієвих засобів контролю діяльності та рішень самоврядних органів слід також віднести засоби масової інформації, які постійно аналізують зазначені рішення та дії з точки зору їх відповідності інтересам громади.

Інвестиційні можливості для фермерів СУМЩИНИ…

Доречно зауважити, що шведські органи самоврядування охоче співпрацюють із мас-медіа, зокрема тому, що їх діяльність є відкритою і прозорою.

Так, муніципалітет столиці прийняв Політику комуни СТОКГОЛЬМА щодо засобів масової інформації і Десять інформаційних заповідей для столиці.

Суть цих документів, як і співпраці самоврядних органів і ЗМІ загалом, полягає в забезпеченні відповідального місцевого самоврядування під громадським контролем.

Якщо підсумувати, то можна констатувати, що успішність і результативність місцевого самоврядування в країні безпосередньо залежить:

По-перше, від чіткого усвідомлення як державою, так і суспільством того безумовного факту, що питання місцевого значення можуть і повинні вирішуватися саме органами місцевого самоврядування, а не органами державної влади.

По-друге – від безумовного дотримання принципу єдності повноважень і ресурсів.

По-третє – від забезпечення відкритості, прозорості та відповідальності рішень і дій самоврядних органів.

Отже, місцеві громади у ШВЕЦІЇ мають важливе значення в структурі місцевого самоврядування. Система місцевого управління в країні складається з трьох рівнів: національного, регіонального та місцевого. Основна відповідальність за організацію та надання суспільних послуг, таких як освіта, охорона здоров’я, соціальні послуги, водопостачання, і транспорт, лежить саме на місцевих громадах, або комунальних органах влади.

Які ж основні риси місцевих громад у ШВЕЦІЇ?

Комуни (kommuner) – це основні одиниці місцевого самоврядування, яких у державі близько 290. Вони відповідальні за широке коло суспільних послуг, включаючи:

Шкільну освіту;

Дитячі садки;

Догляд за літніми людьми;

Житлове будівництво;

Екологічний нагляд;

Локальний транспорт.

Регіони (regioner) – це більші територіальні одиниці, яких у Швеції 21. Основною їхньою відповідальністю є управління системою охорони здоров’я, лікарнями, а також регіональним транспортом і розвитком.

Фінансування – громади та регіони фінансуються головним чином через місцеві податки. Кожна комуна та регіон мають право встановлювати власну ставку податку, що стягується з доходів жителів.

Автономність – шведські комуни мають високий рівень автономності у прийнятті рішень, що дозволяє їм гнучко реагувати на потреби місцевих жителів. Це є ключовим елементом шведської демократії.

Демократична структура – кожні чотири роки у комунах та регіонах проводяться місцеві вибори. Місцеві ради обираються громадянами, які мають право голосу, і ці ради визначають політику та приймають рішення щодо місцевих питань.

Взаємодія з державою

ШВЕЦІЯ має сильну децентралізовану систему управління. Хоча комуни та регіони мають високий рівень автономності, вони працюють у тісній взаємодії з національним урядом, який регулює законодавчу базу для їхньої діяльності.

Ця структура допомагає ШВЕЦІЇ ефективно керувати соціально-економічними процесами на місцевому рівні, а також забезпечувати високий рівень суспільних послуг для своїх жителів.

РОЛЬ МІСЦЕВИХ ГРОМАД У СУСПІЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОМУ РОЗВИТКУ ШВЕЦІЇ

Місцеві громади (kommuner) у ШВЕЦІЇ відіграють важливу роль у суспільно-економічному розвитку країни.

ШВЕЦІЯ є країною з високим рівнем децентралізації влади, що дозволяє місцевим органам самоврядування виконувати значні функції в управлінні економічним та соціальним життям на регіональному рівні.

Відповідно до принципу субсидіарності, рішення повинні прийматися на найближчому до громадян рівні, і місцеві громади мають широку автономію.

Основні аспекти ролі місцевих громад у суспільно-економічному розвитку ШВЕЦІЇ:

Соціальні послуги: Місцеві громади відповідають за надання важливих соціальних послуг, таких як освіта, охорона здоров’я, соціальне забезпечення, догляд за літніми людьми, житло тощо. Вони забезпечують шведам високий рівень соціальної підтримки, що є ключовим елементом економічної стабільності та розвитку.

Освіта: Громади керують школами на місцевому рівні та відповідають за забезпечення якісної освіти. Це інвестиція в людський капітал, який є критичним фактором для довгострокового економічного зростання.

Інфраструктура та житлове будівництво: Місцеві громади також займаються розвитком інфраструктури, плануванням територій, а  наданням житла для місцевого населення. Це допомагає створювати умови для економічної активності, залучати інвестиції та сприяти збільшенню робочих місць.

Економічний розвиток та підприємництво: Місцеві громади грають важливу роль у підтримці малого та середнього бізнесу, створюючи сприятливі умови для розвитку підприємництва. Вони можуть забезпечувати фінансову підтримку для місцевих ініціатив, залучати інвесторів та сприяти розвитку нових індустрій, таких як «зелена економіка».

Місцеві податки: Більшість громад фінансується через місцеві податки, зокрема податки на доходи фізичних осіб, що надає їм фінансову незалежність і можливість самостійно визначати пріоритети у використанні ресурсів.

Екологічна політика: ШВЕЦІЯ відома своїм екологічним підходом до розвитку, і місцеві громади активно працюють над впровадженням екологічних програм, зокрема щодо переробки відходів, використання відновлюваних джерел енергії та збереження природних ресурсів.

Інтеграція іммігрантів: Громади беруть активну участь у інтеграції нових громадян та іммігрантів, що є важливим елементом демографічного та економічного розвитку країни.

Таким чином, місцеві громади в ШВЕЦІЇ мають суттєвий вплив на суспільно-економічний розвиток країни через надання ключових послуг, підтримку підприємництва, створення інфраструктури, і є важливими гравцями у формуванні добробуту громадян…

Підсумуємо: Організоване та контрольоване належним чином місцеве самоврядування дає можливість уникати багатьох суперечностей і мінімізувати дистанцію між громадянами та державою, яка не завжди у змозі належно і вчасно реагувати на місцеві проблеми

Яка роль місцевих громад у соціально-економічному розвитку ПОЛЬЩІ