Яку роль відіграють місцеві громади у житті країн ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ та УКРАЇНИ…

1

Наш сайт https://afzs.sumy.ua/ на своїх сторінках у розділах порушує різноманітні теми щодо вирощування фермерами СУМЩИНИ, в тому числі й членами ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ЗЕМЛЕВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ» (голова ОЛЕГ БОНДАРЕНКО), сільськогосподарських культур, про їхні досягнення, а також – про проблеми та виклики…

ОЛЕГ БОНДАРЕНКО, голова ГО «АСОЦІАЦІЯ ФЕРМЕРІВ ТА ПРИВАТНИХ ВЛАСНИКІВ СУМЩИНИ»: «АФЗС постійно зверталася й звертається до уряду з пропозицією створення в країні ринкових механізмів ціноутворення – створити Українську аграрну товарну біржу»

Сьогодні мову поведемо про роль місцевого  самоврядування в ЄС і в нашій державі.

В умовах війни, що триває, питання ефективної взаємодії між бізнесом, в тому числі  аграрним,  та органами місцевого самоврядування стає ще більш нагальним, адже безпосередньо впливає як на якість життя жителів сьогодні, так і є важливим фактором для повоєнного відновлення.

За даними спільної оцінки, оприлюдненої Урядом України, Групою Світового банку, Європейською Комісією та ООН, потреби України на відновлення та відбудову складають понад 400 мільярдів доларів США.

Агроекспорт: як вийти фермерам на міжнародний ринок…

Експерти наголошують, що в середньостроковій перспективі необхідно створити умови для сталого економічного відновлення.

Без сумніву, це неможливо без злагодженої роботи уряду, міжнародних партнерів, органів місцевого самоврядування, підприємців, громадянського суспільства.

З моменту проголошення євроінтеграційного курсу, одним з пріоритетних напрямів розвитку нашої держави стало деяке досягнення основних європейських принципів і стандартів організації суспільної життєдіяльності.

Тому особливого значення набула реалізація ідеї місцевого самоврядування як найважливішого інструмента формування громадянського суспільства.

Підкреслимо, що на шляху розвитку місцевого самоврядування нині, як і на початку розбудови незалежної демократичної України, ще існує безліч перешкод.

І вони, в першу чергу,  пов’язані передусім з невідпрацьованістю, нестабільністю законодавчої бази, більшість положень якої носить декларативний характер, невизначеністю меж державного управління та місцевого самоврядування, невпровадженістю реформи адміністративно-територіального устрою держави, відсутністю дійового механізму реалізації державної політики щодо розвитку  та фінансової незалежності місцевого самоврядування.

Сьогодні ми хочемо розповісти про роль місцевих громад у житті країн ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ, куди має намір вступити УКРАЇНА, та про труднощі місцевого самоврядування в нашій державі, в тому числі й на СУМЩИНІ…

Інвестиційні можливості для фермерів СУМЩИНИ…

Адже європейські правові стандарти побудови місцевого самоврядування, які  прийняті і застосовуються у країнах ЄС, можуть бути використані для вдосконалення та подальшого функціонування найбільш прийнятної сучасної моделі місцевого самоврядування в нашій державі.

Певним недоліком української моделі організації влади на місцях є те, що місцеві органи виконавчої влади створюються і діють не з метою здійснення контрольно-наглядових функцій щодо законності діяльності місцевого самоврядування (як у країнах ЄС), а беруть на себе основний обсяг повноважень щодо управління відповідними територіями.

УКРАЇНА наблизилася до вступу в ЄС: що  буде із сільським господарством?

Зауважимо, що фактично публічна влада на цьому рівні реалізується через систему політичного та економічного двовладдя: діють призначені з центру голови державних адміністрацій, які формують їх склад, та обрані громадами місцеві органи влади.

Це призводить до труднощів у розмежуванні повноважень між органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.

До слова,  у Конституції України не було закріплене право місцевого самоврядування на свій автономний від держави бюджет та свої податки і збори.

Зокрема, стаття 95 Основного Закону стосовно бюджетної системи УКРАЇНИ встановила лише, що вона будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами.

Тоді як європейське законодавство з цього питання однією з основних ознак муніципалітетів визнає фінансову самостійність, яка означає наявність власних бюджетів і  джерел їх доходів, права збирати місцеві податки, приймати боргові зобов’язання і здійснювати від свого імені інші фінансові операції, а також нести фінансову відповідальність за свої дії.

Підкреслимо, що місцеві громади відіграють ключову роль у житті країн ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ, оскільки вони є основою демократичного врядування та соціально-економічного розвитку на місцевому рівні.

І їх дуже важлива роль включає наступні аспекти:

Демократичне врядування

Місцеві громади забезпечують громадянам можливість брати участь у прийнятті рішень через місцеві вибори, громадські обговорення та ініціативи. Це зміцнює демократію, оскільки громадяни мають можливість безпосередньо впливати на місцеву політику та надання послуг.

Місцева автономія та самоврядування

ЄС підтримує принцип субсидіарності, згідно з яким рішення повинні прийматися на найбільш низькому (найближчому до громадян) рівні. Місцеві органи влади в багатьох країнах ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ мають широкий спектр повноважень у сферах освіти, охорони здоров’я, транспорту, містобудування та соціальних послуг.

Соціальна інтеграція

Місцеві громади грають важливу роль у створенні умов для соціальної інтеграції та згуртованості. Це особливо актуально в умовах міграції, коли місцеві органи влади допомагають інтегрувати новоприбулих, надають соціальні послуги та сприяють розвитку культурної різноманітності.

Економічний розвиток

Місцеві громади часто є рушійною силою економічного розвитку через підтримку малого і середнього бізнесу, розвиток інфраструктури та створення робочих місць. Місцеві ініціативи також можуть залучати фінансування з європейських фондів для розвитку регіонів.

 Екологічна стійкість

Місцеві органи влади відповідають за впровадження політик сталого розвитку, таких як управління відходами, енергоефективність та боротьба зі змінами клімату. Це важливо для досягнення екологічних цілей ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ.

Культурний розвиток

Місцеві громади є зберігачами національних і регіональних культурних традицій. Вони сприяють розвитку місцевих культурних ініціатив, фестивалів і освітніх програм, які зміцнюють ідентичність громади та її зв’язок з іншими європейськими регіонами.

Участь у європейських програмах

Місцеві громади можуть брати участь у численних програмах ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ, таких як «Європа для громадян» та «Еразмус+», що сприяє обміну досвідом та культурною взаємодією між країнами ЄС.

Дещо підсумуємо:  місцеві громади в країнах ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ відіграють важливу роль у демократичному, економічному та соціальному розвитку, активно сприяючи побудові єдиної та процвітаючої Європи.

І визнаємо, що  з часу проголошення незалежності УКРАЇНИ, в нашій державі й досі не вдалося створити ефективно діючу систему місцевого самоврядування.

А існуюча модель місцевого самоврядування, безсумнівно, потребує суттєвого вдосконалення:

розподіл повноважень між органами самоврядування та органами державної влади;

розподіл повноважень між органами самоврядування різних рівнів;

наближення, наскільки можливо, процесу прийняття рішень до громадян; забезпечення участі органів місцевого самоврядування у визначенні їх власних повноважень;

забезпечення належної фінансової самостійності органів самоврядування.

На наше переконання, багато в чому саме належна адаптація досвіду західноєвропейських країн допоможе досягти бажаного результату в діяльності місцевого самоврядуванні в УКРАЇНІ,  а українці стануть ще  ближчими до взірця сучасної демократичної держави ЄВРОПЕЙСЬКОГО  зразка…

Чиєю буде УКРАЇНСЬКА ЗЕМЛЯ?